Ansök till Gjutmagistern

Nu är det möjligt att ansöka till Gjutmagistern - masterprogrammet i Material- och tillverkningsteknik.

Produkter tenderar att bli mer komplexa med större krav på prestanda, energiförbrukning, miljöpåverkan och kostnader. Gjutning är den mest använda metoden att tillverka komponenter, vilket ger enorm frihet när det gäller att utveckla innovativa, kunskapsintensiva och hållbara lösningar för ökad industriell konkurrenskraft.

Masterprogrammet i Material- och tillverkningsteknik utvecklas i ett samarbete mellan Tekniska Högskolan, Svenska Gjuteriföreningen, Swerea SWECAST och gjuteriindustrin. Branschen är inblandad i föreläsare, med kompetens, studiebesök och genom samarbete om relevanta projekt.

Programmet är tvärvetenskapligt och omfattar aspekter som:

• Stelning av gjutmetaller, gjutmetaller, värmebehandling, defekt och felanalys
  • Förhållandet mellan formfyllning, stelning av metaller, defekbildning och prestanda av gjutningar
  • Prediktiva verktyg för att simulera det komplexa förhållandet mellan gjutmetallen och processerna som gör det möjligt för ingenjören att ytterligare optimera gjutna komponenter utan att kompromissa med prestanda.

Mer information om programmet: www.ju.se/mot

Sista ansökningsdag är 15 april.
Ansökan lämnar du här: www.antagning.se