Nu är GRETA-projektet avslutat!

Efter tre år, två exjobb, tolv fallstudier, sex nystartade forskningsprojekt och tjugo rapporter har vi vid årsskiftet avslutat GRETA-projektet.

Arbetet har varit intensivt och spännande och har också legat helt rätt i tiden. Pandemi och krigsutbrott ledde till ändrad konkurrenssituation vid nedstängningar i olika delar av världen, materialbrist, höjda energipriser och osäker tillgång på energi. Det påverkade projektarbetets inriktning – och gjorde det ännu mer relevant. Erfarenheten vid projektslut är att samtliga utmaningar ändå kunde hanteras och att projektet levererat enligt plan.

Ett av projektets uttalade mål var att ge inspel till den svenska gjuteribranschens strategiska arbete. Så har skett, och hållbarhetsfrågorna är numera en självklar del i de uppdaterade strategierna så som de kom till uttryck senast under branschens strategidagar i oktober 2023. De sex nystartade gemensamma forskningsprojekten samlar fler än 30 olika företag och organisationer, och branschgemensamma kompetens-satsningar planeras inom bland annat klimatredovisning och energieffektivisering. Svenska Gjuteriföreningens forskningsgrupper har här tillsammans med kompetensrådet en viktig roll i det fortsatta samarbetet liksom forskningsaktörerna RISE och Jönköping University.